Brain los.png

'BEDREIGING OF BEDREIGD?'
Anna June van Duijn en Michelle Yin-San Tiu

In een digitaliserende samenleving wordt het steeds makkelijker om nieuws van andere landen mee te krijgen. Maar hoeveel invloed heeft nieuws eigenlijk op onze eigen beeldvorming van de wereld om ons heen?

'Bedreiging of bedreigd?’  focust zich op de beeldvorming van ‘China’ en ‘Chinezen’ door Nederlandse nieuwsmedia.

Wil jij dit duo én het project Kennismakers steunen? Dat kan!

Leer meer en doneer via voordekunst.

46ABdpT0mYNe9wT1.png

IN HET KORT

Michelle_en_Anna.png

SPEEL MIJ AF - 'DE KRACHT VAN HERHALING IS GROOT'

Kopie van IMG_2708.jpg

OVER HET KUNSTWERK

Het werk ‘Bedreiging of bedreigd’ bestaat uit twee onderdelen die samen een audiovisuele installatie vormen. De pandabeer is een symbool dat veel mensen associëren met China, het is een nationale trots en roept liefdevolle gevoelens op. Door de onschuldige panda’s op naïeve en gedachteloze  wijze te schilderen ontstond de vraag: Wanneer is het nog een panda en wanneer is het een vlek? Bij een vlek zie je misschien nog niet wat het is, maar bij meerdere vlekken ontstaat er toch een beeld. Hierin zit een overeenkomst die gelijk is aan het principe van beeldvorming. Bij één los nieuwsbericht zie je het grotere geheel niet, maar alle nieuwsberichten bij elkaar vormen onbewust een beeld in je hoofd. Zoals Annemieke Dannenberg mooi zei: ‘De kracht van herhaling is groot’. De massa aan de woelige, aaibare panda’s staan in sterk contrast met de auditieve ervaring.

Het gedicht dat in spoken word wordt gepresenteerd, is gebaseerd op de krantenkoppen over China die voor dit werk zijn verzameld. De woorden die in de verzamelde krantenkoppen worden gebruikt, hebben vaak een negatieve connotatie. Tijdens het verwerken van de krantenkoppen in de database ontstonden de volgende vragen: Vanuit wiens perspectief is dit geschreven? Hoeveel effect hebben krantenkoppen op onze beeldvorming van China? Moeten wij kritischer zijn op de media die wij consumeren of ligt de verantwoordelijkheid bij de redactie? Wie worden uiteindelijk geraakt door de beeldvorming dat hieruit ontstaat? In ‘Bedreiging of bedreigd’ word je geconfronteerd, aan het denken gezet en meegenomen in het proces van beeldvorming.

OVER HET ONDERZOEK

Met de komst van de corona pandemie nam de negatieve beeldvorming over China toe. Als gevolg hiervan ervoeren mensen met een Oost-Aziatische achtergrond een toename van discriminatie  en agressie vanwege hun afkomst en etniciteit (zie rapport KIS en krantenartikel TIME). Omdat wij zelf tot deze groep behoren, vinden wij het belangrijk dat er aandacht komt voor dit probleem. Wij vroegen onszelf eerst af hoe beeldvorming eigenlijk ontstaat en kwamen tot de conclusie dat alle media die wij in het dagelijks leven tot ons nemen hierin een grote rol spelen. Wij hebben in onze onderzoeksfase krantenkoppen van vier Nederlandse bekende nieuwsplatforms (NU.nl, NOS, De Telegraaf en De Volkskrant) uit de periode september 2020 tot september 2021 verzameld en verwerkt in een database.

Binnen ons onderzoek stond de beeldvorming van China en haar inwoners centraal. Daarom hebben wij ervoor gekozen om alleen de koppen te gebruiken die de woorden ‘China’, ‘Chinese’, ‘Chinees’ of ‘Chinezen’ bevatten. Wij kozen voor slechts de koppen, omdat deze als eerste de aandacht van de lezer trekt.

 

Door al deze krantenkoppen en bijpassende beelden te zien vorm je als lezer een beeld over China. Opvallend was dat de krantenkoppen over het algemeen een dreigend beeld vormden over een steeds sneller groeiende wereldmacht. Hier tegenover plaatsen wij een welbekend symbool voor China, namelijk de reuzenpanda. Een woelig, zacht en onschuldig dier dat in contrast staat met de harde woorden uit de media.

Voor meer informatie en onderzoeksresultaten

Brain los.png

Anna June (1994) is illustrator en woont en werkt in Leiden. Tekenen is altijd al in haar leven geweest en nooit meer weg te denken. In 2017 is ze afgestudeerd aan de HKU in de richting Illustratie. Datzelfde jaar heeft ze samen met Joosje Bosch kunstenaarscollectief ROEM opgericht. Een initiatief om jonge creatieven in Leiden een stabiel platform te bieden om zichzelf te kunnen ontwikkelen tot professioneel maker. ROEM staat voor Ruimte Om Echt te Maken. Samen met deze groep jonge makers werkt ze in een atelier waar alles kan en alles mag.

Ze gaat de uitdaging aan om anderen te kunnen enthousiasmeren voor onderwerpen die in eerste instantie sullig, saai of eng lijken. Ze is het liefste op pad, voert gesprekken met vreemden of doet sociale experimenten. Alles is een onderzoek om het herkenbare menselijke te vinden. Met haar beelden vertelt ze over de gevonden verhalen of schetst ze situaties die haar intrigeren. In haar illustraties vervagen de grenzen tussen fictie en realiteit. Dingen die niet kunnen worden enigszins realistisch weergegeven of worden volledig naar de werkelijke wereld getrokken. Tekst en beeld vullen elkaar aan, vaak in zwart en wit.

‘’Ik hou ervan om gesprekken aan te gaan met mensen die ik niet ken, over onderwerpen waar ik niks van weet en te komen op plekken waar ik nooit kom.’’

  • Instagram

OVER DE MAKER
Anna June van Duijn (1994)

Brain los.png

Michelle Yin-San Tiu (1998) is opgegroeid in Rotterdam. Zij is Hakka en heeft van jongs af aan van haar ouders de Hakka, Kantonese en Surinaamse cultuur meegekregen. In haar vrije tijd is zij echt een foodie. Naast eten houdt zij zich ook bezig met maatschappelijke vraagstukken. Tijdens haar bachelor Chinastudies heeft zij zich gefocust op de beeldvorming van Chinezen in Nederland en China.  

 

Zij is niet bang om uit haar comfortzone te stappen en nieuwe dingen te leren. Zo heeft zij tijdens haar studie verscheidene bestuurlijke functies bekleed en heeft zij extra vakken gevolgd zoals ‘Klassiek Mantsjoe en Mantsjoerologie’ en ‘Getting smarter with Virtual & Augmented Reality’. Zij vindt het belangrijk dat je vraagstukken vanuit meerdere perspectieven kan begrijpen en hierdoor misschien tot hele andere inzichten komt.

 

“Door met elkaar te praten, leer je elkaar om dingen vanuit een ander perspectief te bekijken. Soms vergeten wij hoe erg wij in onze eigen bubbel leven.”

  • Instagram
  • LinkedIn - Black Circle

OVER DE STUDENT
Michelle Yin-San Tiu (1998)

Meer over Michelle?

Meer over Anna?